Pakkasen purevuus -taulukko

Started by Birgitta, su 03.01.10 - klo:05:14

« edellinen - seuraava »
Go Down

Birgitta

Hyödyllinen taulukko taviaikaan, kun miettii, lähteäkö treenaamaan tai pitkälle lenkille ¤¤%%:
http://www.fmi.fi/src/tuotteet/PakkasenPurevuus/index.php

Ilmatieteen laitoksen sivuilta http://www.fmi.fi/tuotteet/kauppa_17.html vielä seuraavat selvennykset taulukon luokituksiin:

- "Erittäin kylmä" -alueella paleltumat ovat mahdollisia pitkähkön ulkonaolon seurauksena.

- "Paleltumisvaara" -luokassa paleltumat ovat mahdollisia yli kymmenen minuuttia kestävän ulkonaolon seurauksena.

- "Suuri paleltumisvaara" -luokassa olosuhteet ovat niin äärimmäiset, että paleltumavammat ovat ilmeisiä jo alle kahdessa minuutissa.

t. Birgitta

Tia

Hyrr, -33 astetta...
Onkohan jotain tutkimusta olemassa miten pakkanen vaikuttaa koiran hengitykseen/muuhun toimintaan?

Hevosilla väitetään (tai väitettiin) että ilma ei kerkeä lämmetä tarpeeksi matkalla keuhkoihin ja siksi pakkasraja on 15-20 astetta (tallista riippuen) jolloin hevosia liikutetaan vain vähän (pelkkää käyntiä, ehkä vähän ravia, niin ettei kumminkaan kopukka hengästy). Itse olen suhtautunut varauksella moisiin pakkashöpinöihin: monet hevosethan ovat aikoinaan eläneet kylmässä (suomenhevonen, norjanvuonohevonen, shetlanninponi ymym). Eikö niiden siellä olekkaan pitänyt pystyä juoksemaan saalistajia karkuun pakkasessakin? Luultavasti moinen pakkasraja on keksitty, koska ihmisellä alkaa olemaan epämukavaa silloin... :)

Jokatapauksessa vaikuttaako pakkanen jotenkin koiran hengitykseen tai muuhun? Itse olen huomannut vain että kaikki eläimet ovat villimpiä kun on vähänkin kylmempää (liikutaan että pysytään lämpiminä). Onko ihan oikeaa syytä varoa pakkasella treenaamasta/liikuttamasta koiraa liikaa/liian rankasti?

Treeneihin pakkanen kyllä vaikuttaa, koska mä jäädyn ulkona.... Onneksi on halli jossa treenata   ;D!

Gitta

Mulla mitään tietoa ole - kunhan on mutu tietoa :) eli en itse ainakaan kovalla pakkasella treenaa. Lihakset eivät ehdi lämmetä tai olla koko ajan riittävän lämpimiä, että treenivammoja ei tulisi luulemma eli kovilla pakkasilla me tehdään vain lenkkejä (pysyy emäntäkin paremmin lämpimänä).
Dogs are our link to paradise

Birgitta

Mulle ei ainakaan ole tullut eteen koiria koskevia pakkastutkimuksia. Ihmisten pakkasessa lenkkeilyn suhteen asiantuntijoiden mielipiteet vaihtelee, joten koirien kohdalla varmaan olis sama juttu.

Metsästäjillä on ehkä eniten käytännön kokemusta pakkasen haitoista koirille, ja tuntuvat useimmiten pitävän pakkasessa ajattamisen rajana tuulesta ja lumen lämpötilasta ja pöllyämisestä riippuen -5/10-15 astetta.

Matalimmat lukemat koskee vanhempia, penikoineita narttuja, koska niiden nisät ovat helpoimmin paleltumisvaarassa. Tassut ja keuhkot eivät myöskään tykkää pakkasesta, ja äänihuulet ovat kuulemma myös ajavilla koirilla joskus vahingoittuneet, ja haukkuääni käheytynyt jopa koiran loppuiäksi. Joissakin metsästyskokeissa pakkasrajana näyttää olevan -18.

Voisihan sitä mahdollisesti päätellä jotain hengittämällä ja "läähättämällä" itse ulkona pakkasella, ja jos tuntuu pahalta, niin liikuttaa koiraa vain sen verran, ettei se hengästy ``¨¨.

Itse en yleensä treenaa kentällä, enkä tee koiralle rankkoja liikuntatreenejä (intervallit, ylämäkijuoksu yms.), jos pakkasta alkaa olla sellaiset -9-10 astetta. Kahlaamista syvässä lumessa eikä pitkiä lenkkejä tehdä, jos on yli -15. Tietä tai kelkkauraa pitkin voidaan sitten käppäillä kylmemmässäkin, tuulesta riippuen. Eipä kyllä ole tarvinnut näitä asioita täällä "etelässä" viime vuosina mietiskellä, joten vaikea sanoa, mitkä olisivat sitten niitä ihan ylärajoja.

Mulla on myös sellainen käsitys, että arktiset koirarodut kestäisi enemmän pakkasta, mutta toisaalta kylmän pakkasilman vaikutuksen keuhkoihin ja kurkkuun luulisi olevan sama rodusta riippumatta... Ehkä Lauralla olis tästä jotain vetokoiraporukoitten kokemuksia?

Sen olen omista koirista huomannut, että lyhytkarvaisilla palelee tassut helpommin. Pitempiturkkisilla kun on karvaa myös anturoiden ja varpaiden väleissä lämmittämässä.

t. Birgitta

Birgitta

Ilmatieteen laitoksen sivuilta http://www.fmi.fi/tuotteet/kauppa_17.html vielä seuraavat selvennykset taulukon luokituksiin (lisään nämä myös tuohon aloitusviestiin):

- "Erittäin kylmä" -alueella paleltumat ovat mahdollisia pitkähkön ulkonaolon seurauksena.

- "Paleltumisvaara" -luokassa paleltumat ovat mahdollisia yli kymmenen minuuttia kestävän ulkonaolon seurauksena.

- "Suuri paleltumisvaara" -luokassa olosuhteet ovat niin äärimmäiset, että paleltumavammat ovat ilmeisiä jo alle kahdessa minuutissa.

Birgitta

Nosto. Yllättävän aikaisin tänä talvena ajankohtainen aihe... ¤e¤

Birgitta

Aiheen nosto. Suunniteltiin tottista tänään, mutta pakkanen + tuuli näyttää lukemaa -15, joten keksitään jotain muuta.
http://legacy.fmi.fi/src/tuotteet/PakkasenPurevuus/index.php

§d§

Gitta

No nyt näyttää talvi taas tältä erää ohi ja treenit jatkuu ##!!
Dogs are our link to paradise

Go Up