Koiran ääntely kentällä, mikä neuvoksi?

Started by Birgitta, pe 26.05.17 - klo:14:54

« edellinen - seuraava »
Go Down

Birgitta

Kirjoittelin erääseen facebook-ryhmään omia kokemuksia vietikkään, helposti turhautuvan ja sitä kautta ääntelevän koiran tottistreeneistä. Laitan saman tännekin.

Käyttäytyminen liittyy vietikkääseen, voimakkaasti patoavaan koiraan ja patoamisen aiheuttaman paineen purkautumiseen heti käskyn jälkeen.

Kokeile tehdä liikkeitä, varsinkin liikkeiden aloituksia "hidastettuina" ja anna käskyt erittäin hiljaisella äänellä, niin että koira ei ole ihan varma edes, annoitko käskyn vai et. Aina kun koira joutuu tosissaan keskittymään vielä hetken käskyn kuultuaan, se ei huuda. Voit myös "jatkaa" patoamista käskyn jälkeen käyttämällä apuna saalisesinettä tai omaa liikettä. Koiran liikkuminen sinänsä purkaa painetta, ja kun koiran hetken käskyn jälkeen saa pysymään hiljaa, ei enää liikkeessä aloita uudelleen.

Ei suoraan autosta kentälle, vaan riittävä lenkki alle ja vain rentona kentälle. Ei taistelupalkkaa, nameja vaan, ja treenin lopuksi rauhallinen pallon kantaminen autoon, varsinkin jos tarvitsee motivoinniksi ennen pitkää namien lisäksi myös saalista.

Itse ei saa yhtään turhautua kentällä, vaikka jonain päivänä koira ei toimisikaan ihan toivotulla tavalla. Yleensä vika on jollain tavalla ohjaajassa tai siinä miten hyvin koira on ehditty/jaksettu valmistella treeniin.

Nämä ovat erilaisten omien kokeilujen kautta toimiviksi todettuja keinoja.

Jos asutte jossain Espoon suunnalla, voin katsoa käytännössäkin samalla kun käyn itse treenaamassa.

Pari videota: Empun treenivaiheessa on käytetty varmaankin lähes kaikkia em. keinoja. Koira ekassa kokeessaan. Häiriössä oltais voitu treenata enemmänkin, mutta tavoitteena meillä vain luokanvaihtoon oikeuttava tulos.
https://1drv.ms/v/s!AhEXg79IdBOphIMfW-9h7paTy37AiQ
Kova helle, ja 2 h ennen omaa vuoroa koira koko ajan käskyn alla erilaisia liikkeitä ja lyhyitä paikallaoloja treenaten + pallon kantamista.

Suoraan autosta otettuna ei olisi onnistunut mitenkään "maalais"koiralla ja kisanomaisen treenin vähäisyyden takia. Temperamenttisen, helposti kuumenevan ja tottumattomankin koiran mielentilaa on kuitenkin mahdollista hallita. Vaatii vain hieman extra-aikaa, ja ohjaajalta äärimmäistä keskittymistä ja reagointia koiran käyttäytymiseen ja omaan kehonkieleen.

Samantyyppisen koiran alkeistreenejä (koira edellisen tytär):
https://1drv.ms/v/s!AhEXg79IdBOphIM7EgzwHM9d0b9OGA

Toivottavasti noista sai jonkin verran ideaa, miten itse olen saanut temperamenttiset koirat toimimaan sopivalla viettitasolla ja tasapainossa. Tsemppiä treeneihin, kyllä se siitä :).

Go Up