Pikkuisia partamonneja... :)

Started by Birgitta, su 27.04.14 - klo:13:16

« edellinen - seuraava »
Go Down

Gitta

Mä voisin sitten ostaa noita leväbarbin poikasia :-)
Dogs are our link to paradise

Birgitta

Katotaan, mitä tuolla oikein lopulta tapahtuu. Lymyily jatkuu edelleen...

Birgitta

Partamonnikuulumisia :).

Viimeisetkin poikaset lähtivät tänään maailmalle #l#l. Ei-enää-niin-pikkuiset monnilapset muuttivat kesän aikana kahdessa erässä eri akvaarioliikkeisiin, ja sitä kautta sitten toivottavasti ennen pitkää hyviin koteihin. Yhden sievän tytön jätin kuitenkin itselleni ""!!#.

Näiden viimeisten pyydystäminen oli jossain määrin haasteellista, mutta sujui kuitenkin lopulta helpommin kuin olin ajatellut ''}}.

Kuparimonniset ilahtuivat suuresti, kun tuli taas tilaa akvaarion etualalle, jossa tykkäävät uiskennella.

Birgitta

Partamonnipesue nro 2 on ilmaantunut maailmaan 28.9.-15 &J& ::__.

Viisi päivää kutemisen jälkeen pikku siimahäntiä roikkuu siis taas pesäluolan katossa isämonnin suojeluksessa :). Lukumäärää ei pääse laskemaan vielä vähään aikaan, koska isämonni piilottaa koko porukan taakseen.

Birgitta

Yksi nuijapää on jo täydessä työn touhussa ja harjoittelee akvaarion lasin puhdistamista :). Ikää 10 päivää.

Isämonni hoitaa vielä pesuetta, ja "lakaisee" poikasia vatsaevillään luolan lattialta sen takanurkkaan, ja kiepsahtaa itse niiden eteen ylösalaisin vahtimaan, jos akvaariossa on sen mielestä liikaa hulinaa >>´´.

Birgitta

Ensimmäisen "virallisen" laskennan tuloksena löytyi 24 poikasta :).

Poikaset ovat siis maailmalla, ja isämonni näyttäisikin tänään vihdoin muuttaneen pesäluolastaan tarpeettomana "omaan" nurkkaansa suodattimen taakse. Poikasilla ikää 16 päivää, ja ennen sitä kudun vahtimista muutama päivä, eli sellainen kolmen viikon vahtimis- ja vedenleyhyttelyrupeama on isämonnilta taas ohi
¨¨!.

Muuten kaikki näytti sujuvan rauhallisesti, mutta muutama päivä sitten "kotiin" edellisestä poikueesta jättämäni 1,5-vuotias naarasmonni yritti ihan väkisin pesäluolaan, eikä millään meinannut uskoa, vaikka isämonni ajoi sen pois luolan suulta lukuisia kertoja.

Tyttömonni oli ihan raivona (isämonni myös), ja kaivoi itseään turhautuneena evillään pesäluolan alle niin että viereen muodostui iso hiekkakasa.

En ole ikinä nähnyt tuollaista, vaikka partamonneja on ollut kohta 20 vuotta. En edes tiennyt, että monni osaa kaivaa tuolla tavalla, että hiekka vaan pöllyää. Ja oli muuten tehokasta toimintaa. Muutamassa sekunnissa oli parin sentin kasa hiekkaa siinä vieressä. Poikasten syöminen ei tuntunut kiinnostavan, koska niitä kyllä oli ihan siinä sen nenän edessä hiekalla pesän ulkopuolella, joten jäi minulle mysteeriksi, mistä tuossa oikein oli kyse.

Tuota kesti pari päivää, mutta nyt on taas ihan rauhallista.

Taidankin kysyä akva-palstalta, tietäisikö joku, ja päivitän sitten tänne. Videokin on, jos vaan ehdin jossain vaiheessa laittaa.

Go Up