Tinkan paimennukset 27.4.2010

Started by Tia, ke 28.04.10 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »
Go Down

Tia

Tinka oli eilen 27.4 paimentamassa ekaa kertaa lampaita. Sitä ennenhän se ei ole ikinä ollut lampaita kovinkaan lähellä, nähnyt vain kaukaa. Töissä se on "paimentanut" sonneja, joka tarkoittaa että se on juossut lähinnä rajaaitana niille ja pitänyt huolta ettei kukaan sonneista pääse syömään ;)

Ensin oli harjoitus jossa Tinkan piti tuoda lampaita mua kohti, eli mä menin lampaiden eteen ja Tinka oli takana. Tinkalla oli avustaja pitelemässä kiinni liinan päästä. Tarkoitus oli pitää koira tarpeeksi kaukana lampaista, niin että lampaat kumminkin liikkuvat, mutta eivät liian kovaa. Mun piti peruuttaa ja pitää paimensauvaa pystyssä silloin kun Tinka sai paimentaa eteenpäin ja silloin kun Tinka tuli liian lähelle nostin sauvan eteen torjuvasti. Vaikeinta oli muistaa peruuttaa koko ajan :D! Tinka oli oikein tottelevainen pieni koira, vaikka sen olisi selvästi tehnyt mieli mennä lampaita kohti se malttoi silti kuunnella (melkein) kaikki pysähdys käskyt. Sijaistoimintoja (haistelua ja kakan syöntiä) oli välillä, lähinnä sen jälkeen kun olin käskenyt pysähtymään (niin tehtiin, jos Tinka tuli liian lähelle lampaita) ja sitten taas alettiin "paimentamaan". Käännyttäessä takaisin päin Tinka ei ollut enää niin vauhkona lampaiden perässä, vaan se alkoi vähän jopa ehkä keskittyä. Lopuksi käskin Tinkan maahan ja menin lammaslauman läpi palkkaamaan ja kehumaan.

Seuraavalla kierroksella mentiin pyöröaitaukseen, siellä oli vähemmän lampaita kun tuolla suurella (ehkä noin 3ha) laitumella. Tarkoitus oli opettaa koiraa pysymään tarpeeksi kaukana lampaista. Tinka taas olisi halunnut mahdollisimman lähelle lampaita... Kerran alussa se pääsi ihan vähän maistamaan yhdestä lampaasta villoja  =="", mutta loppu sujui ilman haukkaisuja. Tosin Tinka tuijotti todella tiiviisti lampaita, kun tarkoitus olisi ollut että se vain juoksee lampaiden ympäri katsomatta niitä. Kouluttajalla oli keppi kädessä, jonka päässä oli pullo. Kepin kanssa oli tarkoitus kolistella maahan aina jos koira tulee liian lähelle lampaita. Mullakin oli keppi (=sauva?) kädessä, mutta en mä sillä oikein osannut sohia mitään  ''%. Tinka oli koko ajan hihnassa ja lopuksi hihna alkoi olemaan löysälläkin.

Kouluttaja ei tyrmännyt etteikö Tinka voisi oppia paimentamaan, mutta ei toisaalta sanonut myöskään että Tinka on luonnon lahjakkuus. Hän kommentoi myöskin että koska saksanpaimenkoirilla saalisvietti on yleensä aika vahva, niin se pitää heti aluksi tehdä selväksi ettei lampaita syödä. Saksanpaimenkoira on ollut lähinnä rajakoirana, eli toiminut tavallaan aitana, joten kaikilla saksanpaimenilla ei ole enää oikeanlaista paimennusviettiä tallella. Joitain yksilöitä kumminkin löytyy ja on paljon linjasta kiinni miten tämä asia on.

Tinka oli paimentamassa Koirataidossa, joka on yksi kolmesta paikasta suomessa joka ottaa vastaan myöskin muun rotuisia koiria kuin bortsuja tai kelpieitä. Täältä koirataitoon (Naantaliin) ajoi melkein kaksi tuntia, joten joka viikko me ei sinne asti lähdetä, mutta aijotaan kyllä vielä käydä! Sytyttelytunnit ovat ilmeisesti todella kysyttyjä, joten niihin paikka pitää varata ajoissa.

Videota en vielä saanut kamerasta, sillä ulkoinen kovalevy ei jostain syystä suostunut ottamaan mun koneelta ylimääräisiä kuvia vastaan :( ja tää on nyt niin tukossa etten uskalla ladata yhtään mitään enempää. Videot tulossa nettiin heti kun saan ulkoisen toimimaan!

Tia

Tässä vielä linkkejä paikkoihin jotka ottavat myös "vääränrotuisia" paimentamaan:
-Koirataito
-Kuttukuu
-Kennel Bluesounds

Jos joku tietää jonkin muun paikan mulle saa ehdottomasti vinkata asiasta! Vaikka sähköpostilla (tia . mustajarvi @ gmail . com) taikka vaikkapa tänne. Etenkin kiinnostaa, jos joku tietää paikan vähän lähempää kuin Kausalassa tai Naantalissa. Tunnin ajaisin vielä joka viikkokin treenaamaan, kaksi on jo liikaa koulupäivän jälkeen joka viikko ajettavaksi.

Birgitta

Mielenkiintoista luettavaa, kiitos raportista! Videota odotellaan :).

Go Up