vaarallisia syötäviä

Started by Kirsi ja Nala, su 07.03.10 - klo:12:56

« edellinen - seuraava »
Go Down

Kirsi ja Nala

Lueskelin tässä taannoin erään el.lääkärin artikkelin vaarallisista ruokatuotteista lemmikeille. Siinä mainittiin mm. ruokasipuli ja muut sipulityypit, kuten valkosipuli, purjo, sipulijauhe ym. jotka sisältävät ainetta, joka saattaa vahingoittaa sekä koirien että kissojen punasoluja ja aiheuttaa anemiaa. Jutussa mainittiin myös viinirypäleistä ja rusinoista, jotka voivat aiheuttaa munuaisen vajaatoimintaa. (Meidän Nala rakastaisi viinirypäleitä  =="" )  El .lääkÄrin mukaan määrällä ei ole merkitystä, pienetkin määrät voivat aiheuttaa terveysongelmia. Kai on kuitenkin hieman eri asia jos viinirypäleen syö tanskandoggi tai chihuahua.....  Artikkelissa mainittiin myös joidenkin pähkinöiden vaarallisuudesta pieninäkin annoksina..... Ainakin meidän koirille maistuis juuri nuo páhkinät, mantelit ja rypäleet eikä ole tullut mieleen että ne olisivat niin vaarallisia aineita...  ''§
Nalalta terveisiä   ``¨¨  sinne pakkasen (lieneekö enää niin kylmää??)  ja lumen keskelle.....  §ä§

Tia

Noista viinirypäleistä mäkin olen kuullut, mutta valkosipuli oli ihan uus juttu.
Mä laitan koirien ruokiin vähän valkosipulia melkein joka ruuan mukana, sen kun pitäisi kuuleman auttaa moneen vaivaan...

Ainakin viime kesänä tuntui että valkosipuli auttoi jopa karkottamaan hyönteisiä. Rico tuli meille joskus juhannuksen tienoilla ja samalla reissulla mentiin mökille sitten. Musta tuntui että kaikki ötökät hyökkäsivät ennemmin Ricon (tai ihmisten kippuun) kuin Tinkan tai Alman, jotka olivat syöneet valkosipulia. En tiedä onko näin, vai oliko vain omaa kuvitelmaani. Myös hevosille ollaan syötetty valkosipulia juurikin ötököiden takia...

Olisiko sulla sitä juttua linkata tänne luettavaksi? Onko muilla tietoa tuosta valkosipulin vaarallisuudesta?

Kirsi ja Nala

Artikkeli on Olè-lehdessä (la revista finlandesa, nro 1/10 ja juttu lemmikkisivulla s.74.) Artikkelin kirjoittanut el.lääkäri nimeltään Susanne Kamu. (kai tänne saa laittaa el.láäkärin nimen, koska hänen kirjoittamastaan jutusta kyse??!!!) Juu hevosillehan annetaan yleisesti valkosipulia. Täytyypä ottaa asiasta lisáä selvää   ^^<

Birgitta

Valkosipuli ja muut sipulit suurina määrinä ilmeisesti voisi aiheuttaa ongelmia (anemiaa), mutta monet käyttää valkosipulia tosiaan varsinkin kesäisin punkkikarkotteena, ja muutenkin lisäämään immuniteettia. Kynsi-kaksi aikuiselle koiralle päivässä kuurina pitäisi ainakin olla ihan turvallista.

Rypäleiden ja rusinoiden tosiaan sanotaan kuormittavan munuaisia. Niistä aiheutuvien ongelmien näkyminen koiran voinnissa vasta tosi vakavissa tapauksissa lienee syynä siihen, ettei oikein tiedetä, mikä niissä ja mitkä määrät aiheuttavat ongelmia.

Munuaisiahan kuormittavat myös esim. erilaiset ruoan lisäaineet ja jotkut lääkitykset, joten voisi ajatella, että tällaisia saavan koiran munuaiset kestävät rypäleitäkin vähemmän, koska munuaisten kokonaiskuormitus tulee liian suureksi. Vaikea uskoa, että rypäleestä silloin tällöin olisi jotain haittaa.

Pähkinöistä en ole kuullut aiemmin, mutta kiinnostaisi lukea, jos linkki löytyy, eikä sivu ole espanjaksi ^^>. (Aha, Kirsi olikin juuri laittanut lisätietoa, kiitti!)

Gitta

Mulla on koirat aina syöneet kaikkia edellä mainuttja sekä suklaata eikä kukaan ole edes kärsinyt ripulista. Syövät myös vastakin, paitsi tuota sipulia, sitä kun ei meidän taloudessa ole.
Dogs are our link to paradise

Maria ja Rocky

Rockykin söisi mielellään viinirypäleitä mutta ei sen jälkeen kun kuulin ettei ne tee hyvää. Rusinoita en mun Pikkuiselle syöttäisi vahingossakaan vaikka sama asia ne on. Onhan niissä paljon sokeria ainakin.

Valkosipulia annoin joskus ja suunnitelmissa on ollut että Rocky saisi vähän joka päivä mutta iso määrä mitä vaan ei voi olla hyvää.

Suklaata en antaisi missään nimessä vaikkei se Pientä vahingoittaisikaan. Sen verran itsekäs olen etten jaa mun suklaat, mielummin jaetaan sit banaanin mikä on suurta herkkua mutta aika makeaa sekin.

Paljon teen väärin tän Pikkuisen kanssa mutta ruoassa olen aika tarkka, ei voileipiä, pähkinöitä tai sipsejä tai muuta ihmisten keksimiä juttuja. Pikkuinen saa sit syödä luonnon marjoja ulkona, omenia ja semmoisia sitten enmmän jos maistuu muttei niin että vatsa täyttyy.

Kirsi ja Nala

Joo ei meidänkään koirat noita viinirypäleitä ja pähkinöitä yms. varsinaisesti ole sillä tavalla "syöneet"   ´´)  mitä nyt ovat joskus 
maistelleet... (Syövät ihan terveellistä ja asianmukaista ruokaa  ja palkkioina käytän tuttuja "Froligeja" tai narupalloa/tennispalloa)  Lukemani juttu vaan kiinnitti huomion  ::""   Ihmisten suklaata en antaisi koiralle, sisältää teobromiinia joka on koiralle haitallista.

Maarit

Kaikki varmaan tietää, että ihmisten suklaa ja ksylitoli on tosi vaarallisia koirille?

Gitta

Jep jep ja mun edellinen hoffini varasti yhden pääsiäisen alla kulhollisen mignon munia eikä kärsinyt edes ripulista __``.

Ihmisellekin on vaarallisia aineita: melkein kaikki syötävä, koska niissä on jäämiä tai lisäaineita __==.

Ei silti, meidän Ellihän syö VAIN esim. ankanmaksaa  ja chevre-juustoa  ^T^
Dogs are our link to paradise

Sylvi

Edesmennyt spu Eddie vetäs aikoinaan pussillisen ksylitoli purkkaa ja piti lähtee sitä oksennuttamaan, kun lekuri oli sitä mieltä että ei oo hyvä juttu ollenkaan. Noh olipahan hyväntuoksusta oksua kerranki kun tuoksu vaan peppermintit kun herra yrjös  %%## ##!!

Go Up